Onze visie
Lach, leer en geniet.
We geven het goede voorbeeld door…
op school
-
Een warme verwelkoming voor iedereen
-
Fijn samen spelen op een aantrekkelijke speelplaats in het groen
- Tijd voor creativiteit in de studie & opvang
- Gebruik van de spelotheek over de middag
- Op stap gaan in de wereld: stads – en zeeklassen, naar de boerderij, het bos, de schaatspiste …
- Forum: samen het jaarthema vieren
- (Groot)ouders uitnodigen om mee te vieren, te leren, op stap te gaan …
- Aandacht voor feesten: verjaardag, kerstfeest, carnaval, Sinterklaas …
- Klasdoorbrekende activiteiten
- Teambuilding
- Leerkrachten die openstaan voor dialoog
in de klas
- Leerproces van elk kind wordt opgevolgd.
- Warm individueel onthaalmoment tijdens de zachte landing in de kleuterschool
- Tijd geven om te wennen aan het school – en klasleven
- Aandacht voor het groepsgevoel
- Kindje van de dag of week
- Activiteiten tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar
- Een boom in elke klas als herinnering aan belangrijke gebeurtenissen
- (Bewegings)tussendoortjes en tijd voor rust
- Sintontbijt
- Inzetten op buiten spelen
- Spontane, leuke momenten tijdens de dag
- Organiseren van hoekenwerk, spelnamiddag …
voor elk kind
- Talentgesprekken en kindcontacten
- Oog voor spontane dialoog
- Inzetten op belonen van de inspanningen van het kind
- Dankbaarheid uiten
- Goede dingen benoemen en complimenten geven
- Delen van vreugde en verdriet met elkaar
Jij past bij ons.
We geven het goede voorbeeld door…
op school
- Organiseren van klasdoorbrekende activiteiten
- Werken aan ouderbetrokkenheid (ouderraad, oudercontacten, vrienden van de school …)
- Leerlingenraad
- Forum: samen het jaarthema vieren
- Klas – en schooluitstappen
- Activiteiten tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar
- Activiteiten voor het zesde leerjaar op weg naar het secundair onderwijs
- Verbinding met onze omgeving
- Teambuilding en een gezellige leraarskamer
- Verbindend communiceren
in de klas
- Aandacht voor verdraagzaamheid
- Activiteiten samen met (groot)ouders en anderen
- Werkvormen om samen te werken en te leren, zoals groepswerk
- Lessen sociale vaardigheden
- Klasgesprekken en vertelmomenten voor en door de kinderen
- Gouden en zilveren weken: inzetten op werk – en klassfeer bij het begin en halverwege van het schooljaar
- Sherborne, yoga
- Samen zorg dragen voor elkaar, materiaal, de klas
- Sociogram: onderlinge relaties bevragen voor een positieve sfeer
- Proactieve cirkels: kringgesprekken aan de hand van een techniek zonder oordelen.
- Kids’ skills: sociale vaardigheden oefenen in groep
- Verbindend communiceren oefenen met de giraf en de jakhals
voor elk kind
- Persoonlijke gesprekjes met het individuele kind
- Een ruzie leren goedmaken
- Durven zeggen aan elkaar: ‘ik zie jou, ik zie jou graag, ik ben er voor jou.’
Van proberen kan je leren.
We geven het goede voorbeeld door…
op school
- Kindgerichte en persoonlijke rapporten met oog voor opbouwende feedback en gebruik van groeiplantjes
- Op oudercontacten wordt in een wederkerig gesprek het traject van het kind besproken
- Speelplaatswerking, spelotheek over de middag,
- Hulp vragen en geven aan collega’s, leerlingen …
- Leerlingenraad
- Leren over de klassen heen, per graad, jong en oud
- Gevoelsplekken
- MOS – werking
in de klas
- Motiveren om samen te werken
- Elkaar helpen waar en wanneer het kan.
- Leren van elkaar, bijvoorbeeld groepswerk.
- De inzet van kinderen complimenteren
- Positieve ervaringen steeds benoemen
- Bij het begin van de les wordt het doel gedeeld. Op het einde is er tijd voor evaluatie.
- Sociale vaardigheden
- Groei als persoon stimuleren
- Kindje van de dag of week
- Stilstaan bij actualiteit om de blik te verruimen.
- Binnenklasdifferentiatie: verschillende oefenniveaus aanbieden
- Kangoeroewerking : uitdaging voor snel lerende kinderen
- Inzetten op een brede zorgwerking en teamteaching (meerdere leerkrachten die samen werken voor één groep)
voor elk kind
- De leerkracht zet waar nodig in op individuele begeleiding
- Geven van effectieve feedback met groeikansen
- Op maat van elk kind zorgen voor succeservaringen zodat ze geloven in zichzelf
- Aanbieden van redelijke aanpassingen zodat elk kind blijft groeien, bijvoorbeeld curriculumdifferentiatie, Sprint, hulpkaarten …
- In positieve taal met kinderen communiceren
- Kindcontacten
Zoek het vuur in je hart.
We geven het goede voorbeeld door…
op school
- Meervoudige intelligentie: acht verschillende domeinen waarin je talentvol kan zijn
- Het erkennen, waarderen en benutten van de specifieke talenten van elke collega en ieder kind
- Kinderkoor
- Leerlingenraad
- Talentenshow
- Gevarieerd aanbod in de spelotheek
- Dag van de sport, jeugdbeweging
- Middagsport
in de klas
- Een gevarieerd aanbod van thema’s, zodat iedereen zijn talent kan vinden.
- Zichtbaar maken en benoemen van talenten
- Ouders als expert uitnodigen in de klas
- Boekenkast met een rijk en divers aanbod
- Meervoudige intelligentie geïntegreerd in de klaswerking
voor elk kind
- Aanbod om talenten verder te ontwikkelen.
- Inspelen op de interesses van de kinderen.
- Kans tot creatieve momenten: zang, dans, kunst …
- Groeiboekje
- Talentgesprek
- Kindje van de dag of week
- Kangoeroewerking
- MOS-kinderen: zorg voor milieu op school
- Op de proclamatie worden de talenten van de kinderen benoemd.