Logo

Onze visie

Lach, leer en geniet.

 

We geven het goede voorbeeld door…

op school

  • Een warme verwelkoming voor iedereen

  • Fijn samen spelen op een aantrekkelijke speelplaats in het groen

  • Tijd voor creativiteit in de studie & opvang
  • Gebruik van de spelotheek over de middag
  • Op stap gaan in de wereld: stads – en zeeklassen, naar de boerderij, het bos, de schaatspiste …
  • Forum: samen het jaarthema vieren
  • (Groot)ouders uitnodigen om mee te vieren, te leren, op stap te gaan …
  • Aandacht voor feesten: verjaardag, kerstfeest, carnaval, Sinterklaas …
  • Klasdoorbrekende activiteiten
  • Teambuilding
  • Leerkrachten die openstaan voor dialoog

in de klas

  • Leerproces van elk kind wordt opgevolgd.
  • Warm individueel onthaalmoment tijdens de zachte landing in de kleuterschool
  • Tijd geven om te wennen aan het school – en klasleven
  • Aandacht voor het groepsgevoel
  • Kindje van de dag of week
  • Activiteiten tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar
  • Een boom in elke klas als herinnering aan belangrijke gebeurtenissen
  • (Bewegings)tussendoortjes en tijd voor rust
  • Sintontbijt
  • Inzetten op buiten spelen
  • Spontane, leuke momenten tijdens de dag
  • Organiseren van hoekenwerk, spelnamiddag …

voor elk kind

  • Talentgesprekken en kindcontacten
  • Oog voor spontane dialoog
  • Inzetten op belonen van de inspanningen van het kind
  • Dankbaarheid uiten
  • Goede dingen benoemen en complimenten geven
  • Delen van vreugde en verdriet met elkaar

Jij past bij ons.

 

We geven het goede voorbeeld door…

op school

  • Organiseren van klasdoorbrekende activiteiten
  • Werken aan ouderbetrokkenheid (ouderraad, oudercontacten, vrienden van de school …)
  • Leerlingenraad
  • Forum: samen het jaarthema vieren
  • Klas – en schooluitstappen
  • Activiteiten tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar
  • Activiteiten voor het zesde leerjaar op weg naar het secundair onderwijs
  • Verbinding met onze omgeving
  • Teambuilding en een gezellige leraarskamer
  • Verbindend communiceren

in de klas

  • Aandacht voor verdraagzaamheid
  • Activiteiten samen met (groot)ouders en anderen
  • Werkvormen om samen te werken en te leren, zoals groepswerk
  • Lessen sociale vaardigheden
  • Klasgesprekken en vertelmomenten voor en door de kinderen
  • Gouden en zilveren weken: inzetten op werk – en klassfeer bij het begin en halverwege van het schooljaar
  • Sherborne, yoga
  • Samen zorg dragen voor elkaar, materiaal, de klas
  • Sociogram: onderlinge relaties bevragen voor een positieve sfeer
  • Proactieve cirkels: kringgesprekken aan de hand van een techniek zonder oordelen.
  • Kids’ skills: sociale vaardigheden oefenen in groep
  • Verbindend communiceren oefenen met de giraf en de jakhals

 

voor elk kind

  • Persoonlijke gesprekjes met het individuele kind
  • Een ruzie leren goedmaken
  • Durven zeggen aan elkaar: ‘ik zie jou, ik zie jou graag, ik ben er voor jou.’

Van proberen kan je leren.

 

We geven het goede voorbeeld door…

op school

  • Kindgerichte en persoonlijke rapporten met oog voor opbouwende feedback en gebruik van groeiplantjes
  • Op oudercontacten wordt in een wederkerig gesprek het traject van het kind besproken
  • Speelplaatswerking, spelotheek over de middag,
  • Hulp vragen en geven aan collega’s, leerlingen …
  • Leerlingenraad
  • Leren over de klassen heen, per graad, jong en oud
  • Gevoelsplekken
  • MOS – werking

in de klas

  • Motiveren om samen te werken
  • Elkaar helpen waar en wanneer het kan.
  • Leren van elkaar, bijvoorbeeld groepswerk.
  • De inzet van kinderen complimenteren
  • Positieve ervaringen steeds benoemen
  • Bij het begin van de les wordt het doel gedeeld. Op het einde is er tijd voor evaluatie.
  • Sociale vaardigheden
  • Groei als persoon stimuleren
  • Kindje van de dag of week
  • Stilstaan bij actualiteit om de blik te verruimen.
  • Binnenklasdifferentiatie: verschillende oefenniveaus aanbieden
  • Kangoeroewerking : uitdaging voor snel lerende kinderen
  • Inzetten op een brede zorgwerking en teamteaching (meerdere leerkrachten die samen werken voor één groep)

 

voor elk kind

  • De leerkracht zet waar nodig in op individuele begeleiding
  • Geven van effectieve feedback met groeikansen
  • Op maat van elk kind zorgen voor succeservaringen zodat ze geloven in zichzelf
  • Aanbieden van redelijke aanpassingen zodat elk kind blijft groeien, bijvoorbeeld curriculumdifferentiatie, Sprint, hulpkaarten …
  • In positieve taal met kinderen communiceren
  • Kindcontacten

Zoek het vuur in je hart.

 

We geven het goede voorbeeld door…

op school

  • Meervoudige intelligentie: acht verschillende domeinen waarin je talentvol kan zijn
  • Het erkennen, waarderen en benutten van de specifieke talenten van elke collega en ieder kind
  • Kinderkoor
  • Leerlingenraad
  • Talentenshow
  • Gevarieerd aanbod in de spelotheek
  • Dag van de sport, jeugdbeweging
  • Middagsport

in de klas

  • Een gevarieerd aanbod van thema’s, zodat iedereen zijn talent kan vinden.
  • Zichtbaar maken en benoemen van talenten
  • Ouders als expert uitnodigen in de klas
  • Boekenkast met een rijk en divers aanbod
  • Meervoudige intelligentie geïntegreerd in de klaswerking

 

voor elk kind

  • Aanbod om talenten verder te ontwikkelen.
  • Inspelen op de interesses van de kinderen.
  • Kans tot creatieve momenten: zang, dans, kunst …
  • Groeiboekje
  • Talentgesprek
  • Kindje van de dag of week
  • Kangoeroewerking
  • MOS-kinderen: zorg voor milieu op school
  • Op de proclamatie worden de talenten van de kinderen benoemd.