Vrijdag trokken de leerlingen van het vijfde leerjaar hun beste onderzoekersjas aan (figuurlijk dan!) voor een superleuke en leerrijke uitstap. Onze bestemming? Fabriek Energiek in Zelzate! Het thema van de dag stond helemaal in het teken van de toekomst van onze planeet: het klimaat.
Zodra we binnenstapten, werden we volledig ondergedompeld in de wondere wereld van energie, techniek en milieu. We moesten niet zomaar braaf luisteren, we mochten vooral heel veel zelf doen! Als echte wetenschappers gingen we aan de slag met allerlei boeiende proefjes. We onderzochten hoe verschillende soorten energie werken, deden testjes rond de natuur en leerden begrijpen hoe we zorg kunnen dragen voor ons klimaat. Meten, testen, samenwerken en ontdekken stonden centraal.
Een van de absolute hoogtepunten van de dag was zonder twijfel de spectaculaire zonne-berg. Het was een flinke en avontuurlijke uitdaging om deze te beklimmen, maar onze sportieve onderzoekers lieten zich natuurlijk niet kennen. Eenmaal we de top hadden bereikt, hadden we letterlijk en figuurlijk een berg aan nieuwe kennis opgedaan!
Het was een fantastische klasuitstap vol verwondering, teamwork en actie. We zijn misschien nog maar tien of elf jaar oud, maar we keerden wel mooi terug naar school als échte klimaat-experts!



